Uusiutuvan energian direktiivin (RED3) mukaista biomassan kestävyyden toimeenpanoa valmistellut työryhmä sai työnsä päätökseen syyskuussa ja lokakuun lopulla raportti julkaistiin. Työryhmä käsitteli laajasti kestävyystoimenpanon edellytyksiä kriteereittäin, arvioi olemassa olevaa lainsäädäntöä ja teki useita suosituksia hallituksen esitystä varten. Työryhmä muun muassa ehdottaa, että direktiivin mukaiset kestävyyskriteerit sisällytetään sellaisenaan kestävyyslakiin eikä kansallisia lisäkriteereitä aseteta biomassapolttoaineille.
Kaskadikäytön sääntely
Kaskadikäyttöä säätävän artiklan 3 ’tiettyjä metsäbiomassajakeita’ koskeva suora tukikielto ehdotetaan vietäväksi energiatuesta annettuun valtioneuvoston asetukseen (262/2023). Lisäksi työryhmä toteaa, että direktiivin kaskadikäyttöperiaatteen yleinen toimeenpano ei edellytä tällä hetkellä aktiivisia täytäntöönpanotoimia.
Uusi velvoite tarkastuslausumasta metsäbiomassan hankinnassa
Voimassa olevaan direktiiviin nähden merkittävä muutos on metsäbiomassaa käyttäviä toiminnanharjoittajia velvoittava tarkastuslausuman antaminen. Työryhmä toteaa, että toiminnanharjoittajan tulee varmistaa sopimuksin suoraan tai välillisesti kaikkien tuotantoketjun osapuolien kanssa, että he eivät hanki metsäbiomassaa kielletyiltä maa-alueilta.
Selvityksessä yksinkertaistettu todentamisjärjestelmä
Johtopäätöksissä todetaan, että 7,5–20 MW laitoksille tulee tutkia mahdollisuutta ottaa käyttöön direktiivin mahdollistama yksinkertaistettu kansallinen todentamisjärjestelmä. Tämän osalta ei tosin ole täysin hahmottunut, että miten keventämistä voitaisiin tehdä.
Siirtymäsäännökset lakimuutosten voimaantulon tueksi
Ottaen huomioon voimaantulo keskellä vuotta, todennäköisesti toukokuun 21., työryhmä esittää harkittavaksi siirtymäsäännöstä, jolla voidaan osoittaa biomassan kestävyys siitä hetkestä eteenpäin, kun lakimuutokset ovat tulleet voimaan.
Kehittämistarpeita löytyi
Työryhmä arvioi, että Suomi täyttää direktiivin maatason kestävyysvaatimukset, mutta tunnisti tiettyjä kehittämistarpeita. Näitä ovat esimerkiksi tarve pohtia tarkkarajaisemman määritelmän luomista herkille maaperille. Lisäksi halutaan selvittää mahdollisuus laajentaa ojitusten ilmoitusmenettelyä, jonka pohjalta saataisiin nykyistä kattavampi tieto toteutuneista uudisojituksista. Toiminnanharjoittajilla tulisi olla jatkossa myös mahdollisuus tarkastaa tieto mahdollisesta uudisojituksesta puukauppaa tehdessään.
Riskipohjainen malli mahdollinen
Komissio on vahvistanut viime kuukausien keskusteluissa, että kestävyyskriteerien täyttymisen osoittaminen kansallisesti voi koostua kaiken tasoisista toimista, niin lainsäädännön, suositusten kuin sertifiointijärjestelmienkin. Tämä on hyvä uutinen ja tekee mahdolliseksi Suomen rakentaa riskipohjaisen mallin hankinta-aluekohtaisen sijaan.
Lausuntokierrosta RED3 toimeenpanosta odotetaan vuodenvaihteessa.
Lisätietoja: Hannes Tuohiniitty, hannes.tuohiniitty@bioenergia.fi, 040 1948628