Vaarallisten aineiden kuljetusta (VAK) säätelee monikerroksinen kansainvälinen sopimusrakenne, jonka ylin taso on ns. YK:n Mallisäännöt. Eri kuljetusmuotojen (tie-, rautatie-, meri- ja ilmakuljetukset) vaarallisten aineiden kuljetusmääräykset ja -sopimukset perustuvat YK:n mallisääntöihin. Mallisääntöjen avulla mahdollistetaan yhteneväinen kansallisten ja kansainvälisten säännösten kehittäminen ja siten omalta osaltaan kuljetusturvallisuuden parantaminen sekä tieteen ja teknologian kehityksen huomioiminen määräyksissä. Meri- ja maantiekuljetuksissa biohiilen laivaaja/lähettäjä on vastuussa lähetettävän tuotteen luokituksesta. Tässä tekstissä esitetyt tiedot koskevat IMOn (Kansainvälinen merenkulkujärjestö) pakattujen vaarallisten aineiden merikuljetuksia koskevan IMDG-säännöstön mukaisia kuljetuksia.
Biohiili katsotaan yleisesti kuljetettaessa vaaralliseksi aineeksi
Biohiili luokitellaan vaaralliseksi aineeksi (itsesyttyvä, luokka 4.2) nimikkeen ”UN1361 HIILI, eläin tai kasvisperäinen” alle. Keskeisimmät tiekuljetuksia koskevat määräykset löytyvät Traficomin ylläpitämästä VAK-hakupalvelussa UN-numerolla 1361. Biohiili voi olla myös muihin aineisiin sekoitettu, esim. kompostiin, kasvualustaan tai lannoitteisiin, joka saattaa vaikuttaa luokitteluun. Se mitä luokitusta näissä tapauksissa sovelletaan, on kuitenkin tuotteen lähettäjän vastuulla.
Yrityksen nimettävä turvallisuusneuvonantaja
Traficom muistuttaa biohiilen valmistajia turvallisuusneuvonantajavaatimuksesta. Vaarallisten aineiden tie- tai rautatiekuljetusta sekä näihin kuljetuksiin liittyvää pakkaamista, lähettämistä tai muuta vaarallisten aineiden kuljetuksen turvallisuuteen liittyvää toimintaa harjoittavan on nimettävä yksi tai tarvittaessa useampi turvallisuusneuvonantaja. Uuden VAK-lain myötä turvallisuusneuvonantajat on pitänyt myös ilmoittaa Traficomille.
Kuljetusnimikkeiden kehitys jatkuu
Hiilien merikuljetusten turvallisuuden parantaminen on työn alla IMO:ssa. Taustalla on joidenkin hiilierien itsesyttymistapaukset ulkomailla ja Suomessa. Traficom on mukana kansainvälisissä neuvotteluissa, joissa etsitään keinoja meri- ja maakuljetusten turvallisuuden parantamiseen. Merenkulun osalta IMO:n CCC 9-kokouksessa päätettiin poistaa pakattujen vaarallisten aineiden IMDG-säännöstöstä erityismääräys SP223 ja korvata se erityismääräyksillä SP978 ja SP979.
Erityismääräystä SP978 varten muodostettiin yhdessä Traficomin kanssa Suomen kanta, joka osittain hyväksyttiin osaksi määräyksiä (.4 alakohta .2) liittyen vesihöyryllä jäähdyttämistä ja inertin kaasun hyödyntämistä biohiilen pakkauksessa. Tämä määräys on näillä näkymin tulossa pakollisena voimaan 1.1.2026.
Mikäli pakattujen hiilien vienti tapahtuu laivoilla Itämeren alueella, voi lähettäjä kuitenkin hyödyntää Itämeren yhteisymmärryspöytäkirja (IMoU), jos siihen liittyvät kriteerit täyttyvät ja käytetty varustamo IMoU:ta soveltaa. Tässä tapauksessa ei sovelleta SP978 erityismääräystä. Tässä tapauksessa ei sovelleta SP978 erityismääräystä.
Grillihiiltä ei vielä eroteltu omaan luokkaansa
Suomi teki Suomen biohiilialan kanssa yhteistyössä IMO:lle ehdotuksen, että grillihiiltä/polttoon menevää hiiltä tulisi tarkastella omana luokkanaan biohiilestä (toimitimme myös tietoja eri hiilien ominaisuuksista ja eroavaisuuksista). Luokittelun erittelyssä nähtiin kuitenkin useita haasteita, sillä hiilien eroja pitäisi pystyä tieteellisesti osoittamaan myös vaaraominaisuuksien osalta. Tutkimustiedon lisäksi biohiilen kuljetusmäärät (verrattuna esim. grillihiiliin) ovat vielä hyvin maltilliset, eikä siitä ole myöskään tarpeeksi käytännön kokemusta.
Tarvitaan lisää tietoa ja kokemusta
Kun saadaan lisää tutkimusnäyttöä kuljetusten vaaraominaisuuksista eri hiilien välillä, käytännön kokemusta sekä esimerkiksi ISO standardityötä edistettyä niin tähän voitaisiin vielä tulevaisuudessa vaikuttaa yhdessä muiden maiden biohiilitoimijoiden kanssa. Kannustammekin olemaan aktiivisia omaehtoisen laadunvalvonnan tulosten keräämisessä sekä mahdollisuuksien mukaan tekemään tutkimusta itsesyttymisestä ja sen hillinnästä tuotannon toimenpiteillä. Bioenergia ry kuulee mieluusti tuloksistanne.
Tekstin kirjoituksessa on konsultoitu Traficomin erityisasiantuntija Miina Grönlundia.
Valokuva: Carbofex Oy
Esko Salo ja Hannes Tuohiniitty