Uusille ja muunnettaville kaasu- ja etanoliautoille tukea

Hallituksen elokuun budjettiriihessä päätettiin toimenpiteistä liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Suomalainen autoilija voi hyötyä päätöksistä ensi vuonna kahtena eri tukimuotona:  vähäpäästöisille autoille kohdennettuna romutuspalkkiona sekä kaasu- ja etanoliautojen konversiotukena ja sähköautojen hankintatukena.

Lakiluonnos käytännön toteutuksesta on lausuntokierroksella 11.10.2017 asti.

Romutuspalkkio olisi tarjolla yksityishenkilölle, joka ostaa ensi vuonna uuden auton. Rahaa palkkiota varten on varattu 8 miljoonaa euroa, mikä on yhtä paljon kuin romutuspalkkiona myönnettiin vuonna 2015.

Palkkion ehtoihin on tehty kannatettavia muutoksia, sillä kaasu- ja etanolikäyttöisille sekä ladattaville hybrideille palkkio on 2 000 e, kun taas muille enintään 110 g/km tyyppipäästön autolle palkkio on 1 000 e. Autoala on luvannut lisäksi osallistua 500 euron osuudella, riippumatta minkä tyyppinen auto on kyseessä. Autoliike myöntää hinnanalennuksen suoraan ja hoitaa tuen hakemisen Trafilta jälkikäteen. Romutuspalkkiota pitäisi hakea ja uudesta autosta olisi tehtävä tilaussopimus heinäkuun loppuun mennessä.

Vuonna 2015 vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia autoja oli alle 30 autoa. Ohjaamalla korkeampi tuki vaihtoehtoisille käyttövoimille, niiden osuus nousee merkittävästi 2015 vuoden romutuspalkkioon verrattuna.

Hankintatukea vain täyssähköautoille, konversiotukea etanolille ja kaasulle

Toista tukimuotoa, hankinta- ja konversiotukea, jaettaisiin vuosina 2018–2021 yhteensä 24 Me, 6 Me neljänä vuonna. Hankintatuen sisällä on uusien täyssähköautojen ostajille suunnattu suora hankintatuki sekä kaasu- ja etanolikonvertointeja teettäville tuki.

Negatiivistä on, että hankintatukea ei saisi uuden kaasu- tai flexfuel-auton hankintaan. Hankintatuen myöntäminen ainoastaan täyssähköautoille on aiheuttanut kritiikkiä useasta suunnasta. Päätös on vaikea ymmärtää, sillä kaasuautoja on laajasti saatavilla ja uusia malleja tulee kauppoihin jatkuvasti. Kaasuautot ovat myös hinnaltaan lähellä vastaavia bensa-autoja, joten pienikin hankintatuki olisi tehokas vaikutuksiltaan.  Sähköautojen keskimääräinen veroton hankintahinta Suomessa on noin 1,6 kertainen vastaavaan polttomoottoriautoon verrattuna.

Konvertointiin tukea voi saada 1 000 euroa kaasulle ja 200 euroa etanoliin siirtymiseen. Kuluttaja hakee konvertointiin liittyvän tuen suoraan Trafista, jolle tulee toimittaa tieto käytetyistä laitteista, asentajasta sekä katsastustiedot. Lakiesityksen valmistelijat suhtautuvat kohtuuttoman negatiivisesti konversiotukeen ja maalailevat siihen liittyviä turvallisuus- ja väärinkäyttöriskejä.  Konversiotuen vaikutusarviotakaan ei esitetä.

Sisäistä jakoa 6 Me hankintatuen sisällä ei ole ilmeisesti tehty, vaikka ministeri Berner väläyttikin erinäisiä lukuja julkisuudessa. Esityksenlukujen perusteella sähköautoja tulisi neljän vuoden aikana yhteensä 2 400.

Lain olisi tarkoitus tulla voimaan 1.1.2018, mutta se täytyy notifioida EU-komissiolle, joten voimaantulo voi viivästyä.

Huolimatta nyt esitetyistä hankintatuista ja romutuspalkkioista, Bioenergia ry on pettynyt siihen, että hallitus lähti poimimaan teknologioita eikä edistämään vähäpäästöistä liikennettä teknologianeutraalisti. Yhdistys on esittänyt omaa liikenteen veromalliaan jo aiemmin, joka jyrkentäisi hiilidioksidiperusteista veroa. Ruotsissa ollaan ottamassa ensi vuonna käyttöön bonus-malus-mallia, jossa korkeapäästöisiltä autoilta peritään enemmän veroa ja tätä käytetään edistämään vähäpäästöisten autojen hankintaa. Samanlainen malli on ollut käytössä Ranskassa vuodesta 2008.

Lakiesityksen lausuntoluonnos

Lisätietoa: Hannes Tuohiniitty, puh. 040 194 8628, hannes.tuohiniitty(a)bioenergia.fi