Hallitukselta tukea liikenteen kaasu- ja flexfuel-muunnoksille

Hallitus teki päätöksiä liikenteen päästöjen vähentämisestä tulevina vuosina elokuun budjettiriihessä. Päätöksiä edelsi Parlamentaarisen liikennetyöryhmän kolmen sivun väliraportti.

Romutuspalkkio jatkuu ensi vuonna. Vuoden palkkioille on varattu 8 miljoonaa euroa.
Hankintatukea jaetaan yhteensä 24 Me, 6 Me neljänä vuonna. Hankintatuessa on uusien täyssähköautojen ostajille suunnattu suora hankintatuki sekä kaasu- ja etanolikonvertointeja teettäville hankintatuki.

Näiden lisäksi hallitus on varannut rahaa sähköisten latausasemien ja biokaasun jakeluasemien tukemiseksi.  Energiatukeen tehdään ensi vuodelle 20 Me:n tasokorotus, mitä voidaan käyttää myös biokaasun tuotannon ja logistiikan edistämiseen.

Bioenergia ry on pettynyt siihen, että on lähdetty poimimaan teknologioita eikä edistetä vähäpäästöistä liikennettä teknologianeutraalisti.

Hankintatukea ei saisi uuden kaasuauton hankintaan. Biokaasu ohitettiin myös joukkoliikenteen osalta, jossa budjetti keskittyy täysin sähköistämiseen. Romutuspalkkion osaltakaan kokemukset eivät ole olleet rohkaisevia: edellisellä kierroksella palkkio ei edistänyt vähäpäästöisten kaasu- tai flexfuel-autojen hankintaa. Budjetti ei myöskään tarjoa kannustimia lisätä markkinoille tuodun 100 % uusiutuvan dieselin käyttöä.

Parlamentaarinen työryhmä päätyi – ainakin toistaiseksi perustelematta – siihen, että hankintatukea uusille autoille annetaan ainoastaan täyssähköautoille. Tämä päätös on vaikea ymmärtää, sillä kaasuautoja on laajasti saatavilla ja uusia malleja tulee kauppoihin jatkuvasti. Kaasuautot ovat myös hinnaltaan lähellä vastaavia bensa-autoja, joten pienikin hankintatuki olisi tehokas vaikutuksiltaan.

Työryhmä ja sitten hallitus päätti kuitenkin – ilmeisesti tätä puutetta kompensoiden – antaa hankintatukea, kun autoon lisätään toinen polttoainejärjestelmä: kaasu tai etanoli (flexfuel).

Hallitus on antamassa lakiesitystä lähiaikoina, jonka avulla sekä romutuspalkkio että hankintatuki tultaisiin säätämään. Tukitasosta ja käytännön toteutuksesta ei siis vielä ole tietoa. Sisäistä jakoa 6 Me:n hankintatuen kohdistamisesta ei kohteisiin ei ole tehty.

Mitä konvertointi on?

Mitä kaasu- ja flexfuel-konvertointi eli muunnos sitten käytännössä tarkoittaa? Kyse ei ole moottorin vaihdosta. Kaasumuunnoksessa uuteen tai vanhaan autoon asennetaan ohjausjärjestelmä, joka mahdollistaa liikennekaasun (biometaani tai maakaasu) käytön bensan kanssa rinnakkain ja erikseen. Autoon asennetaan yleensä takaluukkuun tai lava-auton lavalle kaasusäiliö sekä tankkausliitin ja putkilinja moottoritilaan.

     



Flexfuel puolestaan mahdollistaa etanolin käytön bensan seassa aina 85 %:n etanolipitoisuuteen asti. Järjestelmä asennetaan konepellin alle ja se tunnistaa kulloisenkin etanolipitoisuuden polttoaineessa ja säätää moottorin käyntiä seoksen mukaisesti.

Molemmat teknologiat ovat järkeviä. Siirtyminen pois fossiilisesta bensasta lähes 100 % uusiutuvaan vaihtoehtoon tapahtuu kustannustehokkaasti.  Jos joutuu ajamaan välillä tankkausverkoston ulkopuolella, auto toimii edelleen varalla bensalla. Ja muuntaminen edistää lisäksi kotimaista työtä.

Tarkemmin molemmista ratkaisuista voit lukea Bioenergia-lehden jutusta.

Tällainen jälkiasennus muutoskatsastetaan – ainakin näin tulisi tehdä. Suomessa on muutoskatsastettu viime vuosina noin 200 flexfuel-autoa ja 25–50 kaasumuunnosta. Tiedot kentältä kertovat, että katsastamattomiakin autoja on liikenteessä jonkin verran. Muunnostuki on mahdollisuus edistää pätevien asentajien sekä hyvien osien käyttöä ja auton muutoskatsastusta.

Romutuspalkkiolla voisi olla parempi vaikutus

Romutuspalkkio on osa hallituksen keräämää tukipakettia. Edellisvuoden palkkio edisti autokauppaa, mutta tuen avulla hankittiin hyvin vähän aidosti vähäpäästöisiä ja uusiutuvaa energiaa käyttäviä autoja. Romutuspalkkion seurantatutkimuksen mukaan vain 0,2 % eli noin 30 tuen avulla hankituista autoista oli muita kuin bensa- tai dieselautoja. Toivottavasti tarkoitus ei ole mennä seuraavakin vuosi täysin samoilla ohjeilla.  Toimiva keino olisi laskea tukeen hyväksyttävien autojen CO2-rajaa alle 100 grammaaan /km.




Lisätietoa: Hannes Tuohiniitty, puh. 040 194 8628, hannes.tuohiniitty(a)bioenergia.fi